O nas

 

gosia


Małgorzata Kozakowska

Od 2002 roku jest członkiem Oddziału Jurajskiego Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenia Twórców.
Od 2008 roku należy do elitarnego klubu „ZWIĄZKU POLSKICH ARTYSTÓW FOTOGRAFIKÓW” (jako jedyna częstochowianka).
Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów fotograficznych.

Wstęp
Obecnie mamy możliwość dokonywania zakupów przez internet. Nie mam nic przeciwko temu, aby np. określony model telewizora kupować w ten sposób, wszak będzie on na wszystkich ofertach taki sam, a ceny będą różne. Oczywiście wybierzemy najniższą i o to chodzi. Problem polega na tym, że klienci w ten sam sposób chcą „kupować” usługi foto i video. Wybierają najtańsze oferty myśląc, że wszyscy wykonujący tego typu usługi robią to jednakowo. Nic bardziej mylnego.

Fotoreportaż
Wykonanie fotoreportażu możemy porównać do polowania. Nie mamy celu podanego na tacy, sami musimy go wypatrzeć. Tylko w ten sposób zrobimy zdjęcia oryginalne i niepowtarzalne. Cały czas polujemy z aparatem gotowym do strzału.

Sesja plenerowa i studyjna
Fotografię sesyjną wykonujemy w wolnym czasie (nie w dniu ślubu).
Podczas sesji najważniejszy jest człowiek i na nim skupiamy główną uwagę. Staramy się robić fotografie klasyczne, ponadczasowe.
Nie po naszej myśli są pocałunki na każdym zdjęciu, taplanie się w wodzie i błocie, zakładanie masek gazowych i tym podobne dziwne przedsięwzięcia.

Fotoksiążka
Fotoksiążka sukcesywnie zastępuje tradycyjny album. Zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników. Projektując fotoksiążkę nawiązujemy jednak do tradycyjnego albumu i staramy się zachować jednobarwne tła na stronach, bazując głównie na czerni, bieli lub szarości. Nie korzystamy z efekciarstwa, podobnie jak w videoreportażu, wychodząc z założenia, że co skromne i proste to piękne. Polecamy fotoksiążki o różnych formatach i rodzajach papieru.

Andrzej Kozakowski

Wideoreportażem zajmuje się od 1988 r. Jest jednym z pionierów rynku wideofilmowania w Częstochowie. Główną produkcję stanowią wideoreportaże  z uroczystości okolicznościowych, jednak nie jest to jedyny zakres działalności. Odwieczny wróg efekciarskiej tandety i wielogodzinnych wideotasiemców.

Charakterystyka
Zdecydowaną większość twórczości stanowią wideoreportaże z uroczystości ślubnych. Moją ambicją jest produkowanie filmów, które będą ciekawe dla wszystkich oglądających, a nie tylko dla uczestników wydarzenia. Zasadniczym kluczem do osiągnięcia tego celu jest znajomość  języka  filmowego. Kamera cyfrowa najnowszej generacji, super wydajny i szybki komputer nie wystarczą. O wartości filmu nie decydują narzędzia. O wartości filmu decyduje znajomość  języka  filmu.

Materiał filmowy
Nagranie materiału filmowego podczas uroczystości ślubno-weselnej. Sprawa zasadnicza – dyskrecja. Najważniejsi są gospodarze uroczystości; Państwo Młodzi, oraz kapłan i najbliższa rodzina. Operator nie jest uczestnikiem wydarzeń, jest zawsze tylko osobą relacjonującą ich przebieg. Najlepszy operator to taki, którego nie widać, a który wszystko nagra. Nietaktem jest, dyrygowanie ludźmi, udzielanie im wskazówek, co i jak mają robić, podczas być może najważniejszego dla nich dnia w życiu. Nie wolno też robić ze świątyni i domu weselnego studia telewizyjnego z biegającą wśród sprzętu ekipą filmową. Materiał filmowy musi być prawdziwy, naturalny i estetyczny.

Dźwięk
Podczas montażu staram się zachować naturalne dźwięki. W miejscach gdzie występuje duży szum, hałas uliczny, zgiełk, dźwięki zostają wyselekcjonowane i połączone z tłem muzycznym. Montaż nieliniowy umożliwia precyzyjnie wyeliminować fragmenty w których występuje zająknięcie, przejęzyczenie itp. Wykorzystanie szerokiej bazy efektów dźwiękowych dodatkowo uatrakcyjnia film. Muzyka do filmu może być wybrana przez klienta.
Ceremonię w kościele nagrywam dodatkowo na rejestrator dźwięku, który eliminuje pogłos. Filmik poniżej:

Światło
Światło odgrywa kluczową rolę. Najlepiej korzystać z oświetlenia naturalnego. W razie potrzeby wspomagamy się oświetleniem dodatkowym. Oświetlacz stacjonarny kierujemy w stronę, z której dociera światło. W ten sposób osiągniemy bardziej naturalny efekt.

Montaż
Kluczem do tworzenia filmu i jego wielką siłą jest montaż. Niestety zainteresowanie wideoreportażem spada. Klienci w zastępstwie wybierają fotografię. Szkoda, ponieważ fotografia może iść w parze z filmem, ale nie zastąpi ruchomych obrazów wzbogaconych o różnego rodzaju dźwięki. Film bywa głupim i banalnym, ale niekoniecznie musi być takim, bo głupota i banalność bynajmniej nie tkwią w jego istocie. Zmontowany film powinien składać się z sekwencji zawierającej krótkie ujęcia (do kilku sekund). Dźwięk musi być ciągły, nie może się nagle urywać. Mój film nie zawiera kiczowatych animacji komputerowych, wierszyków, żadnych efektów specjalnych typu: lustra, wybuchy, dzielenia obrazu itp. Ujęcia łączone są na ostro, lub poprzez przenikanie. Wszelkie inne zmiany ujęć muszą być uzasadnione. Uzasadniona też musi być zmiana kolorów i zmiana tempa. Podczas montażu usuwane są ujęcia, które nic nowego do filmu nie wnoszą, ujęcia nietaktowne, z podtekstami erotycznymi, ze zdejmowaniem garderoby, nieestetyczne. Czas filmu, po montażu, powinien być zbliżony do czasu filmów oglądanych w kinie. Od wielu lat montaż wykonywany jest metodą nieliniową, czyli w komputerze na programie edycyjnym. Wielką zaletą tej metody jest precyzja, możliwość dokonywania zmian na każdym etapie montażu, zachowanie wysokiej jakości obrazu i wielościeżkowego dźwięku.

Historia
1988 kamera VHS Panasonic M-5
1988 komputer do edycji napisów Atari
1989 Genlock do nakładania napisów i animacji na obraz video
1990 Mixer Video Panasonic WJ-AVE-5 ( 2 źródła )
1991 Komputer Commodore Amiga 500, Genlock AX-20
1992 Kamera Super VHS Panasonic MS-4
1992 Komputer Amiga 1200, Dygitalizer HDP Electronics ( namiastka montażu nieliniowego)
1993 Mixer Video Panasonic WJ-AVE-7  ( Kluczowanie luminancją )
1994 Mixer Video Videonics MX-1( efekty 3D, 4 źródła )
1995 Mixer Video Panasonic WJ-AVE-55 ( kluczowanie chrominancją  Blue Box, 4 źródła )
2000 Komputer edycyjny, Karta Matrox RT 2000
2002 Karta Matrox RT 2500
2002 Nagrywarka DVD
2003 Karta Matrox RTX-100
W kolejnych latach dostępność do sprzętu video stała się tak pospolita i niedroga, że nie widzę sensu dalszego prowadzenia tej statystyki.